zondag 4 januari 2015


Kleurrijke zwarte pieten  

 
Op 1, 2 en 3 december ging ik voor het eerst op stage in de kleuterklas. Ik gaf stage rond het BC de sint. Samen met 3 klasgenoten makten we lesvoorbereidingen. Ik las 2 verhalen voor aan de kinderen. Ik maakte zwarte pietjes met de kinderen van een broodzak. Ik gaf ook 2 tussendoortjes.

Het geven van de beeld activiteit vond ik het leukst. Hieronder zie je een foto van mijn voorbeeldje.

 


Thuis printte ik alle hoofdjes uit en ik knipte zo ook onmiddellijk uit. Deze nam ik mee naar mijn stageplek. Terwijl alle kinderen in de kring zaten gaf ik mijn inleiding voor mijn beeldactiviteit. Ik las hen een verhaal voor en stelde enkele vragen, ook over de kleren van zwarte piet. Daarna nam ik mijn witte exemplaar van zwarte piet bij mij en vroeg hen als ze als ze ooit al eens een witte zwarte piet zagen zoals deze. Ik vroeg hen in welke kleuren ik deze zwarte piet zou kunnen doen. Ze antwoordden heel enthousiast en gaven alle mogelijke kleuren aan.

Daarna legde ik de opdracht uit en zetten hen aan het werk. Ik zette een zestal kinderen aan het kleuren en ik nam 1 voor 1 een kind bij mij om hun handen te stempelen. Dat ging heel vlot na één dag waren alle handjes gestempeld. En er waren ook al heel wat hoofdjes ingekleurd.

De dag erna begon ik met het bekleven van de broodzakken. Toen we weer in de kring zaten nam ik opnieuw mijn wit exemplaar bij de hand en vroeg hen welke kleuren de kleren van zwarte piet konden hebben. Ik luisterde naar hun antwoorden en demonstreerde kort wat de opdracht was. Daarna nam ik zes kinderen mee naar de grote tafel en begon te kleven. In tussentijd waren ook nog enkele kleuters aan het kleuren.

Na twee dagen waren alle zwarte pietjes zo goed als af. Die avond heb ik alle mannetjes in elkaar gestoken. Enkele kinderen moesten de derde dag nog iets afwerken maar alles was op tijd klaar. Ik ben heel tevreden over mijn werk. Alle zwarte pieten waren heel verschillend maar allemaal heel mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten